Kinderwens De Brug

Stress en zwangerschap, wat heeft het met elkaar te maken?

Je bloeddruk daalt weer, je ademhaling wordt weer normaal en het evenwicht is weer hersteld. Het hormoon Cortisol zorgt ervoor dat de balans weer in evenwicht is. Maar door doordat we tegenwoordig dagelijks in chronische stress situaties zitten, krijgen we zoveel cortisol in ons lijf dat het giftig wordt.


Cholesterol is de basis grondstof voor de geslachtshormonen.

Wanneer er teveel cortisol in ons lijf nodig is omwille van de stress, komt de vorming van andere hormonen (testosteron, oestrogenen, progesteron) in het gedrang. Zo blijkt dat stress heel slecht is voor de vruchtbaarheid. Het cholesterol dat nodig is voor de vruchtbaarheidshormonen gaat dan naar het stress hormoon Cortisol. Want als eerste zal je lichaam ervoor zorgen dat je kan overleven.


De meeste stress kan tegenwoordig niet opgelost worden door fysieke actie.

Het lichaam blijft in een chronische stress reactie en de stress stapelt zich op. Door de chronische uitgestelde stressreacties kan je niet meer ontspannen s ’avonds en blijft je lijf cortisol produceren. Als je een nare vergadering hebt gehad, of een uitbrander van je baas, zou het dus goed zijn ook even een rondje te gaan rennen, de trap op te sprinten of even lekker te stampen. Dan raak je deze energie kwijt. Helaas kan dit niet altijd! Als je dan ook nog in de file terechtkomt en je wordt door een dikke BMW bijna van de weg gereden… juist, dan krijg je heel snel ruzie met je partner!


Wat zie je gebeuren in de natuur?

Een hert dat wordt aangevallen door een leeuw maar net op tijd kan ontkomen, staat even later weer rustig te grazen. Zij heeft haar angst in energie kunnen omzetten – in het rennen – maar trilt daarna de spanning uit haar lijf. Zo is ze weer in balans.


Gelukkig hebben we nog meer hormonen

De tegenhanger van Cortisol is Oxytocine, het knuffelhormoon. Het zorgt ervoor dat we ons rustiger, meer geborgen en prettiger gaan voelen als we worden aangeraakt of geknuffeld. Het wordt ook aangemaakt als we een huisdier aaien of een fijn gesprek hebben. Het zorgt voor meer sociale binding met anderen. Tegelijk gaat het de stress verhogende werking van Cortisol tegen. Vandaar dat het fijn en rustgevend is om bij stress op een positieve manier te worden aangeraakt. Vrouwen maken dit hormoon meer aan dan mannen, alleen al door met vriendinnen te kletsen en te praten.


Wat kan je er zelf aan doen?

Je kan zelf ook meer oxytocine aanmaken door:

  • Te knuffelen met mens en dier
  • Te praten met goede vriendinnen in een goede en positieve sfeer
  • Te mediteren
  • Een fijne massage
  • Lachen en humoristische films te kijken
  • Naar fijne, rustgevende muziek te luisteren waar je blij van wordt
  • Door te wandelen in de vrije natuur, alleen of samen.
  • Je cellen te voeden met aanmoedigende en liefdevolle gedachten. En vooral geduld te hebben met jezelf!