Kinderwens De Brug

Help, mijn dierbare is verslaafd!

Nog meer knikkende hoofden. “Je prefrontale cortex”, ga ik verder,” het deel van je hersenen achter je voorhoofd, kan op den duur ook krimpen als gevolg van chronische stress, doordat de zenuwbanen zich terugtrekken. Maar de andere kant van het verhaal is dat het ook weer hersteld als je een maand op vakantie gaat!”

Ik ben bij Stichting “Help mijn dierbare is verslaafd” en leg uit waarom het belangrijk is om te ontspannen, goed voor jezelf te zorgen en de aandacht te verleggen naar jezelf in plaats van naar je vader, moeder, broer/zus of kind dat verslaafd is. Een verslaafde is bij uitstek ongelooflijk egoïstisch en houdt alleen maar rekening met zichzelf. Daar kan je wel tot in het oneindige energie in blijven pompen maar het zuigt je leeg en de verslaafde wordt er niet minder verslaafd van. Wat niet betekend dat je je dierbare verslaafde moet negeren of uit je hart moet verbannen. Het gaat erom een goede emotionele bankrekening erop na te houden, waarmee je niet in het rood komt te staan. Want dan heb je niets meer te geven.

Dit is ook wat we al deze naasten vertellen. Voor veel mensen is dit een eng idee; grenzen stellen aan je naaste en aandacht geven aan jezelf. Maar goed voor jezelf zorgen en opkomen voor je eigen grenzen is van levensbelang, anders hou je het niet vol.

Ik geef op de open dagen in Amsterdam altijd een uitleg over het belang van ontspanning en ademhaling en dan een ontspanningsoefening. Ademhaling wordt erg onderschat. Wist je dat je met je ademhaling je denken kan beheersen? Want zoals mijn yogajuf Marjoleine Diemel zegt: “Wie zijn ademhaling beheerst, beheerst zijn denken. En wie zijn denken beheerst, beheerst zijn ademhaling”. Met 60.000 tot 70.000 gedachten per dag(!) is het een compleet gekkenhuis onder je hersenpan. Wil je daar een beetje orde en netheid in krijgen moet je wel fors ingrijpen….. dat doe je met je ademhaling. Een vertraagde ademhaling zorgt voor minder gedachten en uiteindelijk voor helderheid in je grijze cellen. Ik wordt er in ieder geval slimmer van heb ik gemerkt; ik kan helderder denken en beter verbanden leggen als ik iets heb gelezen bv. Dus doe je mee?

De vierkante ademhaling: 4 tellen inademen, 4 tellen je adem vasthouden, 4 tellen uitademen en 4 tellen vasthouden. Wanneer je deze ademhaling oefent, en zo je focus verlegt van je hoofd naar je lijf, wordt je rustig. Als je het er benauwd van krijgt, kan je ook met 3 tellen beginnen bv, of wat sneller tellen…. Zelf vind ik het fijner om mijn uitademing te verlengen; dus 6 tellen uitademen en 2 tellen vasthouden. Daar wordt ik extra rustig van. Maar niet andersom; een langere inademing, daar wordt je duizelig van. Veel succes!